Historia

Järviseudun Omaishoitajat ja Läheiset ry perustettiin 6.3.2002 Alajärvellä Kaupinkartanossa pidetyssä kokouksessa. Olin itse liittynyt Kokkolanseudun Omaishoitajat ja Läheiset yhdistyksen jäseneksi ja huomasin Lähellä -lehteä lukiessani, että Järviseutu on laaja yhteistyötä harjoittava alue, josta yhdistys puuttuu. Soitin liittoon ja kyselin miksei meidän alueellamme ole yhdistystä. Liitosta neuvottiin, että alkakaa perustaa ja kehotettiin soittamaan vanhainkodin johtaja Liisa Korpelalle, sillä hänkin oli hiljattain kysellyt yhdistyksen perustamisesta. Soitin Liisalle ja puolen tunnin keskustelun jälkeen päätimme järjestää perustamiskokouksen. Liisa lupasi dementiakodin johtajan Helena Peltosen kanssa järjestää kokoustilat Kaupinkartanosta ja pyytää liitosta paikalle aluevastaava Merja Purhosta. Sovittiin, että minä kirjoitan kolmeen Järviseudulla ilmestyvään lehteen ja kerron liiton sekä perustettavan yhdistyksen toiminnasta, tavoitteista ja palveluista.

Perustavaan kokoukseen osallistui 26 asiasta kiinnostunutta sekä Omaishoitajat ja Läheiset -liitosta aluevastaava Merja Purhonen ja Länsi-Suomen alueohjaaja Pia Järnstedt. Yhdistyksen puheenjohtajaksi valittiin Neero Tupeli Evijärveltä ja hallituksen jäseniksi Ritva Herrala ja Timo Mäntyniemi Alajärveltä, Seija Autio Lappajärveltä ja Terttu Lakaniemi Vimpelistä. Johtokuntaa päätettiin täydentää seuraavassa kokouksessa. Tilintarkastajiksi valittiin Esko Ahonen Evijärveltä ja Pentti Mäkelä Alajärveltä, heidän varamiehikseen Mauno Matila ja Liisa Korpela.

Valittu hallitus kokoontui ensimmäiseen kokoukseensa Lappajärven seurakuntatalolle 3.4.2002. Yhdistyksen varapuheenjohtajaksi valittiin Ritva Herrala Alajärveltä ja sihteeriksi Terttu Lakaniemi Vimpelistä. Hallitusta täydennettiin viidellä henkilöllä ja valituksi tulivat Anna-Maria Mattila ja Pekka Suomela Kortesjärveltä, Ari Vartio Evijärveltä, Kaija Kuoppala Lappajärveltä ja Johanna Ylitalo Vimpelistä. Rahastonhoitajaksi valittiin Seppo Laide Evijärveltä.

Tehtiin toimintasuunnitelma, päätettiin mm. pitää yhdistyksen esittelytilaisuus kunnittain ja hakea kunnilta avustusta toiminnan käynnistämiseen. Päätettiin tehdä yhdistyksen toimintaa tutuksi omaishoitajille lehtikirjoitusten avulla. Hallitus kokoontui seuraavan kerran Vimpelissä avopalvelukeskus Toimelassa 25.4.2002. Siellä jo päätimme hakea Ray:lta avustusta kartoittaaksemme omaishoitajien määrää ja heidän jaksamistaan.

Hakemusta tekemään valittiin suunnitteluryhmä, johon kuuluivat Neero Tupeli, Pekka Suomela ja Terttu Lakaniemi. Ryhmä kokoontui 22.5.2002 ja laati avustushakemuksen omaishoitajien sijaistoiminnalle vuosiksi 2003-2005. Seuraavassa hallituksen kokouksessa 27.5 Evijärven seurakuntatalolla hakemus hyväksyttiin pienin muutoksin ja lähetettiin Raha-Automaattiyhdistykselle, jossa sen piti olla toukokuun loppuun mennessä. Hakemus tehtiin kiireellä, mutta joulukuussa 2002 saimme tietää, että meille on myönnetty vuodelle 2003 avustusta 45 000 euroa sijaistoiminnan kehittämiseen. Tämä lisäsi intoa jo muutenkin aktiiviseen yhdistyksen hallitukseen.

Olimme järjestäneet omaishoitajille virkistystilaisuuksia. Ruurikkalassa huhtikuussa 2002 oli puhumassa kansanedustaja Esko Ahonen ja syyskuussa Kivitipussa kansanedustaja Jukka Vihriälä. Kansanedustaja Raimo Vistbacka oli puhumassa Alajärvellä syksyllä 2003. Omaishoitajille järjestettiin myös kursseja sekä jouluruokailu 9.12.2002 Alajärven Kirkontuvalla. Hallitus kokoontui lähes kuukausittain ja 1.4.2003 aloitettiin Ray:n avustuksen mahdollistamana omaishoitajien sijaishoitajatoiminta, johon oli kokouksessa 23.3 valittu sijaistoiminnan kehittäjäksi lappajärveläinen Teija Lehtiniemi.

Yhdistyksen toiminta on jatkunut koko kymmenvuotisen ajan aktiivisena. Puheenjohtajuutta on kierrätetty eri pitäjissä: vuoden 2004 alusta puheenjohtajana oli Pekka Suomela Kortesjärveltä ja vuoden 2007 alusta Seija Autio Lappajärveltä. Puheenjohtajana on vuoden 2009 alusta alkaen toiminut Terttu Lakaniemi Vimpelistä.

Yhdistys on saanut Ray:lta vuosien varrella avustuksia projekteihinsa. Sijaishoitajaprojektiin 2003 - 2007, HET -projektiin 2007 - 2009 ja Vapahankkeeseen 2010 - 2013. Työntekijöinä projekteissa ovat olleet projektipäällikkö Pia Toivola Vimpelistä 1.4.2006 alkaen, työsuhde jatkuu edelleen. Vuoden 2007 huhtikuun alusta vuoden 2008 alkuun sijaishoitoprojektia veti projektipäällikkö Maria Lamminen Lappajärveltä. Sijaishoitajana toimi lähihoitaja Anita Koivusaari Alajärveltä. Vuoteen 2013 jatkuvassa Vapa -hankkeessa työskentelee Pia Toivolan työparina lähihoitaja Tiina Silvonen Soinista.

Kirjoittanut Neero Tupeli

Yhdistyksen uusi nimi

Patentti- ja rekisterihallitus rekisteröi 19.2.2020 yhdistyksen uuden nimen, joka on Järviseudun Omaishoitajat ry.